تغذیه گوسفندان نژاد رومن

تغذیه و تامین مواد غذایی مورد نیاز گوسفندان دغدغه اصلی یک دامپروری می باشدو در واقع هزینه تغذیه حدود 70 درصد هزینه های یک دامداری را شامل می شود. تامین انرژی و پروتئین و همچنین احتیاجات ریز مغذی های دام سبک یکی از اصلی ترین مواردی است که یک دامدار باید به آن توجه ویژه داشته باشد چرا که عدم بالانس فرمول غذایی مشکلات عدیده ای را در دام ایجاد خواهد نمود. احتیاجات انرژی در دام سبک در حدود 2500 الی 2800 کیلو کالری و پروتئین مورد نیاز حدود 15 الی 16 درصد بسته به سن دام و همچنین شرایط زیست و جنسیت آن دارد.

برخلاف آن چه که در ایران دربین دامداران و حتی کارشناسان و متخصصان دامپروری و دامپزشکی این عقیده وجود دارد که خوراک ریزی بایستی در طول روز حداقل دو الی سه مرتبه صورت پذیرد، ما در دامداری توسعه پسا نظر آباد توانستیم با یک بار خوراک ریزی صحیح و مدیریت شده احتیاجات دام را در طول شیانه روز تامین کرده و همچنین با این روش نیازهای نیروی کار زیاد، و نیز استهلاک دستگاه های خوراک ریز را به حداقل رسانیم.

در این روش، با محاسبه نیازهای تغذیه ای نژاد رومن، یکبار در شبانه روز دام با جیره TMR مورد تغذیه قرار می گیرد. در این مورد باید دوره یک ماه قبل از زایش را استثنا قائل شد. البته بایستی در نظر گرفت که ایجاد بسته های کلش خوران در دسترس دام یکی دیگر از روش های مدیریتی در تامین احتیاجات تغذیه ای و ارضای رفتاری دام می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *