اصلاح نژاد گوسفند رومن

اصلاح نژاد گوسفند رومن یا INRA401 از سال 1963 توسط انستیتوی تحقیقات کشاورزی ملی فرانسه آغاز گردید که هدف این برنامه افزایش چندقلوزایی گله ملی گوسفند فرانسه بوده است. این نژاد از ترکیب رومانوف (به دلیل ویژگی چند قلوزایی آن) و بریچون دو چر (به خاطر کیفیت تولیدات گوشتی آن) ایجاد شده است. میانگین چندقلوزایی این نژاد در زایمان اول 1.2 و در زایمان دوم 2.2 و در زایمان های سوم به بعد 3.2 می باشد که سودآوری گله را به صورت تصاعدی افزایش می دهد.

کیفیت گوشت گوسفند رومن

کیفیت گوشت این نژاد به علت برگرفته از بریچون دوچر، بسیار متفاوت و بهبود یافته و نرهای این نژاد می تواند نه تنها ضریب تبدیل بالا بلکه کیفیت بهتری از گوشت را برای مصرف کننده به ارمغان آورد. طی تحقیقات میدانی که انجام شده مصرف خوراک این نژاد با توجه به چندقلوزایی و ضریب تبدیل آن صرفه اقتصادی بهتری نسبت به نژاد های بومی ایران دارد. از دیگر خصوصیات این نژاد می توان به کیفیت مادری خوب ماننده بره آوری آسان و قبول کردن آن به فرزندی، توانایی شیرخواری خوب، و ظرفیت بره آوری در خارج از فصل جفت گیری اشاره نمود.

درباره مجتمع دامداری Ovicarne

مجتمع دامداری Ovicarne در حدود 10 سال گذشته اقدام به کارهای تحقیقاتی و تولیدی نموده است و موفق شده است در طی این سال ها بیش از 40 هزار راس نژاد رومن تولید و به نقاط مختلف جهان از جمله ایران صادر نماید. این امر می تواند کشور ما را در زمینه تولید نژاد های مقاوم و دارای صفات بهتر پیش برد و این مجتمع با داشتن ظرفیت های نامحدود در واردات و تولید این نژاد و همچنین نژادهای دیگر اروپایی، راهی پر بازده در پیش روی دامداران عزیز قرار می دهد.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *